Betald sökmarknadsföring?

Vad är SEM & PPC?

SEM (Search Engine Marketing) är processen att få webbplatstrafik genom att köpa annonser på sökmotorer.

Relaterade SEM-synonymer och akronymer
”Sökmotormarknadsföring” användes en gång som ett paraplybegrepp för att omfatta både SEO (sökmotoroptimering) och betalda sökaktiviteter. Med tiden har branschen antagit SEM-förkortningen för att endast hänvisa till betald sökning.

På Search Engine Land använder vi generellt SEM, PPC och / eller “Betald sökning” för att referera till betalda listor, med den längre sikt för sökmarknadsföring används för att omfatta både SEO och SEM. Nedan följer några av de vanligaste termerna som också används för att hänvisa till SEM-aktiviteter:

Betalda sökannonser
Betald sökannonsering
PPC (betala per klick) *
PPC (betala per samtal) – vissa annonser, särskilt de som visas för mobila sökanvändare, kan debiteras av antalet klick som resulterade i ett direkt samtal från en smartphone.
CPC (kostnad per klick) *
CPM (kostnad per tusen visningar) *
De flesta sökannonser säljs på CPC / PPC-basis, men vissa annonseringsalternativ kan också säljas på CPM-basis.