Categories
Okategoriserade

5 saker du måste tänka på vid sökoptimering

SEO (search engine optimization) har blivit allt mer komplex och sökmotorernas algoritmer har blivit oerhört sofistikerade med de senaste årens teknologiska framsteg som gjorts. Det finns mycket saker att tänka på vid sökoptimering. Det har blivit allt mer konkurrensutsatt om förstasidan i Googles organiska register. Förr räckte det med att göra en sida och skriva in metadeskrivningar så rankades du ganska snabbt. Numera krävs mycket större insatser än så. Inte nog behöver du bevisa att du för såväl sökmotorernas algoritmer genom att påvisa att du har primärt tre saker; (1) expertis inom ditt område, (2) auktoritet inom ditt område samt (3) visa att du har förtroende. Detta går att göra genom olika sätt och strategier. Dessvärre har många mindre och medelstora företag inte kunskap eller resurser som sökoptimering kräver. 

1 Sökoptimerat innehåll på din sida

Detta är hörnstenen på din webbsida och ska innehålla de sidor och inlägg som du vill ranka högt i sökmotorerna. Även här gäller principen av expertis, auktoritet och förtroende. Fallerar på något av dessa områden med innehållet på din webbsida så kommer sökmotorerna straffa dig. Detta då sökmotorerna inte endast förlitar på sig på teknik, utan de använder också tusentals anställda som manuellt går genom webbsidor för att utvärdera hur de står sig. Så en bra design räcker sällan, utan innehållet är det som avgör om du kommer rankas högt eller inte. Sedan uppdateras Googles algoritmer hela tiden vilket gör att vissa påverkas positiv eller inte, varav mycket beror på hur originellt och informativt ditt innehåll är. 

2. Metabeskrivningar

En metabeskrivning består av en text som beskriver innehållet. Dels en för hela sidan och dels en för varje landningssida som din webbsida har. Dessa indexeras sedan av Google och visas i sökresultatet, vilket gör att de ska både stämma överens med innehållet på din sida samtidigt som det ska vara säljande nog för att få besökaren att klicka på din länk. Den innehåller en rubrik, en kortare text samt URL:en till din sida längst ner. Detsamma gäller bilder, där du ska skriva in alt beskrivning som stämmer överens med din sida. 

3. Länkstrategi och backlinks

Googles filosofi är att bra innehåll (se punkt 1) lockar till sig länkar. Så ju fler ”backlinks” från sidor med hög Page Authority gör att dina landningssidor rankas högre. Detta är en av anledningarna till att sidor som säljer länkar har blivit hårdvaluta. Säg att du driver en blomsteraffär och vill rankas högre med ordet blomsterbud. Då konkurrerar du med alla blomsteraffärer i Sverige gällande det specifika sökordet. För att öka dina chanser att hamna högt i Googles organiska register så underlättar det om andra branschsidor har länkar, så kallade backlinks, till din sida. Ett sätt är att skapa intressant innehåll som får uppmärksamhet och sedan maila, ringa eller på annat sätt kontakta liknande sidor att länka till din sida. Mer vanligt är dock länkbyte, precis som det låter byter du då länkar med liknande företag. Sedan kan du även köpa länkar till din sida, Vilket kostar allt från 200 kr upp till 1000 kr per länk. 

4. Keywords och nyckelord

När det gäller sökoptimering så betyder keywords och nyckelord fortfarande väldigt mycket och är viktiga för att få din webbsida att rankas högt. Det finns många verktyg att använda som vi på SEO Hero har till vår förfogande för att få fram rätt keywords för din webbsida. Detta för att hjälpa våra kunder att växa genom sökmotoroptimering. Vi börjar alltid med att förstå våra kunder och deras kundbas. Det gäller att göra ett grundligt jobb med att analysera kundens företag och vilka segment de säljer till. Här fuskas det ofta. Många hoppas över detta tidskrävande steg eftersom sökordsplanering och keywords tar tid och resurser samt andra faktorer. Dessutom ligger svaret också i att det du vill rangordna efter och vad din publik faktiskt vill är två väldigt olika saker. Att fokusera på din målgrupp och sedan använda sökordsdata för att finjustera kommer att ge mycket mer framgångsrika kampanjer än att fokusera på sökord endast du tycker ska genomföras.  

5. Lokal SEO

Lokal SEO och sökoptimering är en smart strategi som vi använder för att hjälpa lokala affärer och organisationer. Vi kan ta exemplet med en blomsterbutik igen. Istället för att konkurrera och försöka rankas högt i sökmotorernas organiska register under exempelvis nyckelordet ”blomsterbud” så är det mycket enklare för butiken som är baserad på Tyresö att ranka under nyckelorden ”blomsterbud Tyresö”. Detta då konkurrensen om den lokala marknaden är mycket mindre än att rankas högt över hela Sverige. Något vi också gör för alla våra kunder i vårt sökoptimeringsarbete är att registrera din verksamhet under Google My Business och Google Shop. 

Det är som sagt många parametrar du måste ha med i ditt sökoptimeringsarbete. Vi på SEO Hero är specialiserade på att få dig att rankas snabbt. För att prata med en av våra SEO strateger om en lämplig taktik för er, så kontakta oss nedan för en inledande diskussion.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *